Kérdés 1: Az elkülönítetten gyűjtött hasznosítható hulladékok mennyiségi előírásait problémásnak látjuk.
Az egyik lehetséges probléma a tegnapi tájékoztatón az egyik közszolgáltató képviselője részéről már felvetett „bázis” kérdése. Társaságainknál is működik az elkülönítetten gyűjtött hulladékok szigetekről, valamint a házhoz menő gyűjtési rendszerben történő begyűjtése egymás mellett, magas kiindulási számokkal.
A lakossági oldal szigorú ellenőrzése, azaz a szürke színű, vegyes hulladék gyűjtésére szolgáló edényzetben nem az edényzetnek megfelelő, hanem elkülönítetten gyűjtendő hulladék is elhelyezésre kerülhet következmény nélkül.
A hasznosítható hulladékok otthoni égetéssel történő „ártalmatlanítása” nem von jogi következményeket maga után.
Amíg az elkülönítetten gyűjtött hulladékok gyűjtésére szolgáló szigetek illetve zsákok kifosztása mindennapos; továbbá a visszagyűjtési rendszer anomáliája fennáll (egyes kereskedelmi egységek pénzt fizetnek a visszagyűjtött hulladékokért, ugyanakkor ez a mennyiség a közszolgáltatóknál hiányzik.
Véleményünk szerint országos szinten a rendszer párhuzamos fenntartása megkérdőjelezhető). Az Európai Unió által előírt visszagyűjtési kvóták nehezen teljesíthetők, s ennek oka nem a közszolgáltató hozzáállásából fakad.
Kérdés 2: A negatív és pozitív korrekciós szorzókról a teljes szövegezés ismeretének hiányába nehéz nyilatkozni, azonban az nyilvánvaló, hogy a megadott, egy főre eső újrahasznosítható hulladékmennyiségek (papír 10 kg/fő, üveg 6 kg/fő) jelenleg nem realizálható mennyiségek.
Kérésem továbbá: Amennyiben mód van rá, javasolt a tagszervezetek részéről felmérés készítése, mennyiben érinti a tervezett változtatás hátrányosan a cégeket.
Kérdés 3: A „Minimálisan ellátandó feladatok” között olyan lakossági visszagyűjtési arányok szerepelnek, amelyek nagyban függnek a lakosság életmódjától, életszínvonalától. Ha a szolgáltató a szolgáltatás nyújtásával kellően ösztönzi a lakosságot az elkülönített hulladékgyűjtésre, biztosítja a feltételrendszerét, akkor nem a közszolgáltatón múlik az, hogy esetleg elmaradottabb térségben a visszagyűjtési arányokat nem tudja teljesíteni. (Ahol a fogyasztás alacsony, nem vásárolnak annyi csomagolóanyagot, onnan nem is lehet azt a mennyiséget begyűjteni.) Ezért a „Minimálisan ellátandó feladatok”-at e tekintetben is javasoljuk anyagáramonként gyűjtési gyakorisággal jellemezve megadni.
Kérdés 4: Mi garantálja, hogy egyes anyagáramok (például fémek) a közszolgáltató tevékenységi körében maradnak, és nem kerülnek át olyan szervezetekhez, amelyek fizethetnek a haszonanyagért? Hogy teljesíthetők a „Minimálisan ellátandó feladatok” pl. fém anyagáram tekintetében? A papír hulladék közszolgáltatói rendszerből kikerülése is tapasztalható. Az intézmények akciói következtében „kilopják” és eladják egyéb szervezetnek az egyébként közszolgáltatás keretében gyűjtendő hulladékokat. Ezek eltűnnek az EU-s követelmények teljesítését mutató statisztikákból. Javasoljuk e tekintetben a szabályozás módosítását.
Ha a közszolgáltató nem tud a gyűjtött haszonanyaga felett rendelkezni, nem értékesítheti szabadon (engedéllyel rendelkező szervezetnek), akkor milyen módon tud az intézményi papírgyűjtésben támogató partner lenni?
Kérdés 5: Hogyan tudjuk befolyásolni a szelektív hulladék mennyiségét pozitív irányban? Ha az ügyfél minden segítséget megkap ahhoz, hogy a szelektív hulladékot elkülönítetten gyűjtse, de nem gyűjti. Arról miért a közszolgáltató tehet?
Kérdés 6: A negatív és pozitív korrekciós szorzókról a teljes szövegezés ismeretének hiányába nehéz nyilatkozni, azonban az nyilvánvaló, hogy a megadott, egy főre eső újrahasznosítható hulladékmennyiségek (papír 10 kg/fő, üveg 6 kg/fő) jelenleg nem realizálható mennyiségek.
Kérésem továbbá: Amennyiben mód van rá, javasolt a tagszervezetek részéről felmérés készítése, mennyiben érinti a tervezett változtatás hátrányosan a cégeket.
Válasz: A hasznosítható hulladékra vonatkozó mennyiségi előírások az országos tervben és az EU irányelvekben megfogalmazottak teljesítését szolgálják. Az elkülönített gyűjtésre az OHKT tervezetében megfogalmazott Ft/kg mennyiségek a közszolgáltatók adatszolgáltatásai alapján realizálhatóak, hiszen van aki már most is teljesíteni tudja. Az ingatlanhasználók elkülönített gyűjtésben való részvételére hatósági ráhatással nem rendelkezünk. Számunkra elsődleges fontosságú első lépésként a lehetőség megteremtése megfelelő kommunikáció mellett, ez után következhet annak vizsgálata, hogy a lakossági részvétel, valamint a maradék vegyes hulladék összetétele hogyan alakul. A párhuzamos rendszerek vizsgálatát a Koordináló szerv is felvette feladatai közé. Iskolai papírgyűjtés esetén a Koordináló szerv bevonásával a megoldás kidolgozása folyamatban van.