május 6, 2016 Egyéb

Kérdés: Várható-e a közszolgáltatási díjak olyan változása, amely a rezsicsökkentésen túl az egyenlő szolgáltatási színvonalat figyelembe veszi, eltűnhetek-e a nagyságrendi különbségek a közszolgáltatási díjakban? (Több kistelepülésen, ahol jelenleg alacsonyabb a szolgáltatási paletta, nagyságrendekkel magasabb díjat fizetnek, mint egy városban, sokkal szélesebb körű szolgáltatás mellett. Fontos megjegyezni, hogy a vidéki, falusias életmódot folytató településeken élők nagy része nem igényli például a bio gyűjtést, vagy a papír elszállítást.) Javasoljuk a lakosság eltérő igényeit, életszínvonalát, szokásait a szabályozásban figyelembe venni.

Válasz: A közszolgáltatási díj változását a Koordináló szerv általi számlázás nem okozhatja, a rezsicsökkentés vívmányainak megőrzése az egyik fő feladat. A szolgáltatási színvonal egységesítése hosszabb távon kikényszerítheti a közszolgáltatási díjak egységesítését is, azonban erre 2018 előtt nem látunk esélyt. Mind ezek mellett felhívjuk a figyelmet, hogy a közszolgáltatási díj megállapítása a Ht. 47/A § alapján történik, így kérjük, hogy a kérdéssel a közszolgáltatási díj mértékét érintő kérdésekkel a javaslattételi, illetve megállapítási joggal felruházott szervezetekhez fordulni szíveskedjenek.

Kérdés: Ki dönti el (vizsgálja ki), milyen módon, hogy a közszolgáltató adatszolgáltatása alapján kiállított számla helyességének az Ügyfél részéről történő vitatása jogos, vagy jogtalan?

Válasz: Az ügyfél általi számlareklamáció elbírálása a számlában szereplő vitatott, reklamált tételektől függ. Mivel a számlát a Koordináló szerv állította ki, az elbírálás az ő feladata a közszolgáltató adatszolgáltatását, adott esetben álláspontját figyelembe véve.

Kérdés: Weingartner Balázs elnök-vezérigazgató Úr előadásában a „közszolgáltatási díj beszedése a lakosságtól” szerepel az NHKV ZRt. feladatit bemutató dián. A nem természetes személyek közszolgáltatási díját nem az NHKV ZRt. szedi be?

Válasz: Valamennyi ingatlanhasználó közszolgáltatási díját a Koordináló szerv számlázza és szedi be, így a nem természetes személyek közszolgáltatási díját is.

Kérdés 1: A társasházak, lakásszövetkezetek a  közszolgáltatási díjat jelenleg fizethetik egyben, vagy valamilyen szisztéma szerint megosztva az egyes albetétek között. Létezik olyan rendszer /pl. Marcaliban/, amelyben az egyes edényekre eső közszolgáltatási díj felosztását – a közös képviselő, és/vagy az egyes ingatlanhasználók adatszolgáltatása alapján – a közszolgáltató végzi el úgy, ahogy a társasház közgyűlése azt meghatározta (pl.: létszám arányosan, % arányosan, lakásnagyság alapján, egyenlő részben, stb.) A jövőben a társasházi díjfelosztást ki végzi? Lesz-e rá lehetőség? Vagy minden társasház a használt edényméret alapján egyben fizet?

Ha az önkormányzat a közszolgáltató részére (a társasházi díj elosztásához kapcsolódó kompenzációt fizetett (annak érdekében, hogy az egyes ingatlanhasználóknak a rezsicsökkentés biztosítható legyen), miképpen valósul meg a rezsicsökkentés, ha az önkormányzat a jövőben nem fizet kompenzációt, és az edényméretek nem változnak, ezért a díj felosztásával a rezsicsökkentést meghaladó összegű díj adódik ingatlanhasználónként (albetétenként) ?

Kérdés 2: Azokon a településeken, ahol jelenleg az önkormányzat a közszolgáltatónak a Közszolgáltatási szerződésben lefektetett kompenzációt fizeti a közszolgáltatási díjon felül, ez a kompenzáció megilletheti-e a jövőben a szolgáltatót?

Válasz: A közszolgáltatási díj eddigi fizetésének módja a Koordináló szerv általi számlázással nem változik. A közszolgáltatási díj számla a közszolgáltatók adatszolgáltatása alapján kerül kiállításra, így az eddigi társasházi, lakásszövetkezeti felosztási arányokon, megoldásokon változtatni nem szükséges, kivéve, ha az ingatlanhasználó ezt külön kéri, figyelembe véve a helyi önkormányzati rendeletben foglaltakat. Az önkormányzatok általi kedvezmények is változatlanul megmaradhatnak azzal a módosítással, hogy a kedvezmény összegét a közszolgáltató helyett a Koordináló szerv részére kell megfizetni.

Minden más, az önkormányzat által a közszolgáltatónak a közszolgáltatási díjon felül fizetett kompenzáció elbírálása csak a konkrét ok és cél ismeretében bírálható, véleményezhető.

Kérdés 1: Ha az NHKV, akkor mi alapján? Jelenleg m3 alapú az elszámolás, és közvetlenül az Önkormányzat fizeti meg havonta.

Kérdés 2: Ha a közszolgáltató fogja továbbra is számlázni (ez is elhangzott a konferencián), akkor hogy teheti azt meg, hiszen a Ht. 42. § (5) szerint a közszolgáltató hulladékgazdálkodási közszolgáltatáson kívül egyéb hulladékgazdálkodási engedélyhez, illetve nyilvántartásba vételhez kötött hulladékgazdálkodási nem végezhet?

Kérdés 3: Jelenleg több Önkormányzattal megkötött közszolgáltatási szerződésünk része a fentieken kívül még a temetői hulladék elszállítása konténerből, melyet szintén az Önkormányzat fizet meg, a konténer ürítése pedig bejelentést követő munkanapon történik, erről szállító készül, mely a számla melléklete. A kérdés ugyanaz, ki számlázhatja ezentúl ezeket, ha az NHKV akkor hogyan jut el hozzá pl. a szállító, ha a közszolgáltató közvetlenül, akkor megteheti e egyáltalán?

Kérdés 4: A 4. pont alapján létezik a téli időszakban karácsonyfagyűjtés is, melyet szintén az Önkormányzat fizet meg havonta m3 alapján.

Kérdés 5: A 4. pont alapján létezik az őszi időszakban a lomtalanítás mintájára kizárólag zöld hulladékgyűjtési akció (levágott ágak, nyesedék, gallyak). Ezeknek mi lesz a sorsa?

Válasz: Amennyiben az illegális hulladék felszámolása a közszolgáltatási szerződés része, úgy a közszolgáltató adatszolgáltatása alapján a közszolgáltatási díjat a Koordináló szerv fogja számlázni. Az illegális hulladékra vonatkozó, a Koordináló szerv álláspontját, annak megfogalmazása után a honlapunkon közzé fogjuk tenni. Az illegális hulladékra vonatkozóan leírtak érvényesek a temetői hulladékokra is, amennyiben azok a települési szilárd hulladék kategóriába tartoznak. A karácsonyfa gyűjtés az OHKT tervezetébenben leírtak alapján a közszolgáltatás zöld hulladékra vonatkozó része, amely évi 10 alkalommal a normál közszolgáltatás részét képezi. Minden egyedi megrendelésre végzett feladat, amennyiben az települési szilárd hulladékot érint, és a közszolgáltató végzi a közszolgáltatás keretében, annak elszámolására a fent leírtak vonatkoznak (pl.: városi rendezvény hulladéka). Az edény kiszállítása és biztosítása nem a közszolgáltatás része, azt a közszolgáltató, mint közszolgáltatáson kívüli tevékenység szabadon végzi és számlázza. További kiegészítés az E/1 és E/2 kérdésekre adott válaszunkban található.

Kérdés: Mi lesz a sorsa az egyedi megrendeléseknek, melyeket eddig a közszolgáltatók megoldottak, hiszen közszolgáltatás körébe tartozó hulladékról van szó. Pl. városi rendezvény, fesztivál, ahol egyéb költségek is felmerülnek (pl edények kiszállítása stb.) ez is maradhat a közszolgáltatóknál?

Válasz: Amennyiben az illegális hulladék felszámolása a közszolgáltatási szerződés része, úgy a közszolgáltató adatszolgáltatása alapján a közszolgáltatási díjat a Koordináló szerv fogja számlázni. Az illegális hulladékra vonatkozó, a Koordináló szerv álláspontját, annak megfogalmazása után a honlapunkon közzé fogjuk tenni. Az illegális hulladékra vonatkozóan leírtak érvényesek a temetői hulladékokra is, amennyiben azok a települési szilárd hulladék kategóriába tartoznak. A karácsonyfa gyűjtés az OHKT-ben leírtak alapján a közszolgáltatás zöld hulladékra vonatkozó része, amely évi 10 alkalommal a normál közszolgáltatás részét képezi. Minden egyedi megrendelésre végzett feladat, amennyiben az települési szilárd hulladékot érint és a közszolgáltató végzi a közszolgáltatás keretében, annak elszámolására a fent leírtak vonatkoznak (városi rendezvény hulladék).Az edény kiszállítása és biztosítása nem a közszolgáltatás része, azt a közszolgáltató, mint közszolgáltatáson kívüli tevékenység szabadon végzi és számlázza.

Kérdés: Az NHKV elvileg a lakossági mellett a közszolgáltatás körébe tartozó közületi/intézményi vegyes hulladék számlázását is átveszi. A közületeink nagy része bejelentést követő munkanapon kéri a konténer kiürítését (1100 l, vagy 4200 l vagy ennél nagyobb is létezik, akár tömörítős is). Ezek havonta vannak számlázva a cégeknek, a bejelentett igények száma alapján, melyekről szállító készül, mely a számla alapja. Ezt hogy fogja kezelni az NHKV április 1. után? Az első számlákat már májusban kellene küldeni.

Válasz: A közszolgáltatási díj számlázásához szükséges dokumentumok kezelése a számlázás indításához igazodóan kerül véglegesítésre, figyelembe véve a közszolgáltató és az ingatlanhasználó között a közszolgáltatásra vonatkozó szerződések tartalmi módosítását is.

A leírt közszolgáltatás körébe tartozó tevékenységek utáni számlázást a közszolgáltató adatszolgáltatása alapján fogja kezelni a Koordináló szerv. Ezen ingatlanhasználókkal fennálló jelenlegi közszolgáltatásra vonatkozó szerződések módosítása válik szükségessé, melynek formája és tartalma jogi egyeztetés alatt van. Amennyiben a Koordináló szerv álláspontja, javaslata kialakításra kerül, arról az érintettek tájékoztatást kapnak.

Kérdés: Társaságunk végez olyan szolgáltatást is mind lakosságnak, mind közületnek/intézménynek, mely nem a közszolgáltatás része. Ilyen az edénymozgatás (ha pl. a társasház nem vállalja, hogy reggel kigurítsa a konténereket időben) vagy a közszolgáltató saját tulajdonában lévő gyűjtőedényeinek használatba adása (kommunális hulladék gyűjtésére, mert szelektív gyűjtésre térítésmentesen biztosítjuk az edényt). Ezekre a díjtételekre a rezsicsökkentés sem vonatkozik, és az NHKV-nak sem lehet köze hozzá. Ez idáig ezeket a díjtételeket a közszolgáltató számlázta a közszolgáltatási díjjal együttesen egyazon számlában. Ezt követően lesz olyan ügyfél, aki az NHKV-tól is kap számlát, és a közszolgáltatótól is.

Válasz: Leírtak szerint lesz olyan ügyfél, aki számlát kap a közszolgáltatótól és a Koordináló szervtől is. A közszolgáltatási díjban nem érvényesített a közszolgáltatásnak részét nem képező szolgáltatásokkal kapcsolatos elszámolásokat a közszolgáltató végzi a továbbiakban is.